بازدید 11946
۶
روز ششم بازی‌ها و یک مدال طلسم‌شکن دیگر برای ورزش ایران

آسیایی هانگژو | زنده: مدال تاریخی ژیمناستیک پس از ۸۰سال/ حذف بوکسور ایران با صورت خونین/ شکست در پینگ‌پنگ، تیراندازی و هندبال/ سرقت لوازم پزشکی تیم ملی!

فینالیست شدن الفتی به تنهایی یک دستاورد در هانگژو بود؛ اما ژیمناستیک ایران به این مقدار قانع نبود و یک سکوی تاریخی را هدف گرفت و کشورمان را صاحب نشان بی‌سابقه کرد که از طلای بسیاری از رشته‌ها بیشتر می‌ارزد.
کد خبر: ۱۱۹۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷ 29 September 2023

روز ششم بازی‌های آسیایی هانگژو برای ورزش ایران، یک مدال تاریخی دیگر به همراه داشت.

به گزارش تابناک ورزشی؛ امروز مهدی الفتی با کسب مدال نقره در بازی‌های آسیایی هانگژو، تاریخ‌سازی کرد. الفتی، تنها ژیمناست ایران، در فینال پرش خرک بازی‌های آسیایی با حریفان خود در فینال رقابت کرد و با مجموع امتیاز ۱۴/۷۸۳ در جایگاه دوم ایستاد و به مدال نقره دست یافت.

آسیایی هانگژو | زنده: مدال تاریخی ژیمناستیک بعداز ۸۰سال / نقره ارزنده‌تر از طلا در پرش خرک با فدراسیون بدون رئیس!

برای ورزش ما که هیچ گاه در ژیمناستیک محلی از اعراب در بازی‌های آسیایی نداشته‌ایم و همیشه زنگ تفریح بوده‌ایم، حضور مهدی الفتی در فینال پرش از خرک به تنهایی یک دستاورد بزرگ بود. در شرایطی که در دیگر اسباب باز هم ژیمناست‌های ما ناکام بودند و در رقابت های ۶ اسباب مقام نوبرانه هفتمی یک موفقیت بزرگ محسوب می شد، اینکه الفتی به فینال برسد به تنهایی یک دستاورد بزرگ به شمار می‌رفت؛ به ویژه اینکه ژیمناستیک نابسامان‌ترین فدراسیون ایران در دو سال اخیر محسوب می شد و بواسطه جنگ مدیریتی تا یک قدمی تعلیق پیش رفت. فدراسیونی که در سال ۱۴۰۲ هیچ اعزامی نداشت و بواسطه مشکل ایمیل نتوانست ژیمناست‌های خود را به هیچ تورنمنتی اعزام کند.

در ادامه کار تا جایی گره خورد که لایسنس ورزشکاران نیز تایید نشد و ژیمناست‌ها هفته‌ها در برزخ اعزام یا عدم اعزام به هانگژو بودند و در نهایت با رایزنی کمیته ملی المپیک و ورود شخص وزیر ورزش، این مشکل در دقیقه ۹۰ با برگزاری نشست ویژه با زهرا اینچه درگاهی حل شد.

ژیمناستیک: گربه خفته بیدار شد

با این سناریو عجیب و غریب، بدیهی بود که نباید هیچ انتظاری از ژیمناست‌ها نداشته باشیم؛ اما الفتی غیرممکن را ممکن کرد. او در یک رقابت نفسگیر در فینال پرش خرک به عنوان نفر نخست روی استیج آمد و با همان پرش اول نشان داد آمده تا دست پر بازگردد. او در رقابت با ژیمناست‌های مدعی ژاپن، هنگ‌کنگ، تایپه و... در همان پرش نخست صدرنشین گروه شد و تا پایان مسابقه فینال فقط یک پله پایین آمد؛ وقتی ژیمناست ژاپنی با یک پرش فوق‌العاده به سقف چسبید و طلا گرفت تا الفتی به نقره بسنده کند؛ نقره‌ای که بزرگ ترین و مهمترین موفقیت ما در ژیمناستیک در تاریخ بازی های آسیایی محسوب می شود؛ نقره‌ای پس از هفت دهه.

پیش از این، تیم ژیمناستیک ایران در مرحله تیمی دهم و مهدی الفتی با امتیاز ۱۴/۵۶۶ در پرش خرک در رده دوم ایستاده و فینالیست شده بود. در بخش قهرمان قهرمانان نیز محمدرضا خسرونژاد، هفتم و محمدرضا حمیدی دهم شده بودند. نماینده ژاپن با امتیاز ۱۵/۰۱۶ در رتبه نخست ایستاد و نماینده مالزی با امتیاز ۱۴/۴۶۶ سوم شد.

آسیایی هانگژو | زنده: مدال تاریخی ژیمناستیک بعداز ۸۰سال / نقره ارزنده‌تر از طلا در پرش خرک با فدراسیون بدون رئیس!

واکنش الفتی و مربیان بعداز مدال تاریخی

مهدی الفتی پس از کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی گفت: پس از چند سال که نمایندگان ایران نتوانستند مدال بگیرند، توانستم این کار را انجام دهم و از این حیث خیلی خوشحالم.

او که پس از کسب مدال نقره خوشحالی‌اش را با در دست داشتن پرچم سه رنگ ایران نشان داد، در مورد این حرکتش گفت: همیشه زنگ تفریح دیگر کشورها بودیم؛ اما با پرچم کشورم ثابت کردم که می‌توانیم روی سکوی آسیایی و جهانی باشیم.

سرمربی تیم ملی ژیمناستیک ایران گفت: مهدی الفتی با قدرت تمام این مدال ارزشمند را پس از ۸۰ سال و برای نخستین بار در تاریخ ژیمناستیک ایران به دست آورد تا شگفتی‌ساز شویم. ما می‌توانستیم یک مدال دیگر را هم توسط کهنی کسب کنیم که متاسفانه روی یک لغزش به فینال نرسید و اگر فینالیست می‌شد، قطعا روی سکو می‌رفت.

خیرخواه افزود: پیش‌بینی دو مدال یکی در دارحلقه و دیگری در پرش خرک را کرده بودم؛ اما تنها الفتی مدال گرفت. خسرونژاد به مقام هفتم قهرمان قهرمانان رسید و بقیه بچه‌ها نظیر حمیدی و کهنی عملکرد خوبی داشتند. افسوس می‌خورم که کهنی به فینال نرسید. سرمربی تیم ملی ژیمناستیک با تقدیم این مدال ارزنده به مردم ایران، درباره کسب سهمیه المپیک بیان کرد: می‌توانیم سهمیه بگیریم و حتی در المپیک مدال داشته باشیم.

 

دوومیدانی: سرعتی‌های زن و مرد ایران در فینال هانگژو

اسماعیل‌نژاد ملی پوش دونده ایران در ماده دوی سرعت زنان به فینال بازی‌های آسیایی راه یافت اما فصیحی، دیگر دونده ایران از راهیابی به فینال بازماند.

در اولین روز از رقابت‌های دوومیدانی بازی‌های آسیایی هانگژو، دوندگان سرعتی ایران در ماده دوی ۱۰۰ متر کار خود را آغاز کردند. حمیده اسماعیل‌نژاد و فرزانه فصیحی دو دونده ایران در بخش زنان هستند که در دور مقدماتی دوی ۱۰۰ متر به رقابت با دیگر دونده‌ها پرداختند.  اسماعیل‌نژاد در گروه سوم به رقابت پرداخت که در پایان با ثبت زمان ۱۱.۵۷ ثانیه فینالیست شد.

همچنین فصیحی در گروه دوم حضور داشت و با ثبت زمان ۱۱.۷۰ ثانیه در جایگاه چهارم گروه خود ایستاد و از رسیدن به فینال بازماند. فرزانه فصیحی در پایان رقابت زنان، بین ۲۵ دونده در جایگاه نهم قرار گرفت. هشت دونده اول از جمله اسماعیل‌نژاد به فینال صعود کردند.

در پایان دور مقدماتی دو نفر برتر هر گروه به همراه دو نفر از بهترین رکوردها راهی مرحله فینال می‌شوند. از آنجایی که فصیحی در گروه دوم قرار داشت و نفرات سوم این دو گروه رکوردهایی بهتر از نماینده ایران ثبت کرده‌اند، شانس فصیحی برای صعود از بین رفت. فینال این مسابقه فردا (شنبه، هشتم مهر) برگزار می‌شود.

همچنین حسن تفتیان دارنده عنوان قهرمانی سال ۲۰۱۷ آسیا و نفر سوم سال گذشته قاره، در نیمه نهایی دوی ۱۰۰متر مردان در مرحله‌ مقدماتی دوم شد و به نیمه‌نهایی صعود کرد.

آسیایی هانگژو | زنده: مدال تاریخی ژیمناستیک پس از ۸۰سال/ حذف بوکسور ایران با صورت خونین/ شکست در پینگ‌پنگ، تیراندازی و هندبال/ فوتبال با ۱۳بازیکن دوگام تا مدال

تفتیان البته به راحتی می‌توانست اول شود اما مشخصا نخواست که با تمام قوا بدود. او به دنبال کسب جواز صعود به فینال بود که به هدفش با رکورد ۱۰:۴۲ رسید.

 

تیراندازی: شکست ها تمام نمی‌شود 

در تپانچه بادی زنان هانیه رستمیان پانزدهم شد. گلنوش سبقت‌اللهی در رده بیستم و مینا قربانی در رده بیست و سوم قرار گرفتند. تیم ایران نیز پنجم شد.

در تفنگ سه‌وضعیت نیز پوریا نوروزیان در رده هشتم ایستاد و فینالیست شد. وی در مسابقه فینال در رده هشتم ایستاد. مهیار صداقت در رده دوازدهم و امیرمحمد نکونام در رده بیستم قرار گرفتند. تیم ایران نیز پنجم شد.

نمایندگان کشورمان در تفنگ 50 متر سه وضعیت در خط آتش ایستادند و در پایان دور مقدماتی پوریا نوروزیان با امتیاز 584 در رده هشتم ایستاد و راهی فینال شد. نوروزیان در فینال جایگاه هشتم را به خود اختصاص داد.

مهیار صداقت و امیر محمد نکونام با امتیاز 582 و 576 به ترتیب در رده‌های دوازدهم و بیستم ایستادند. در بخش تیمی نیز تیم ایران با ترکیب پوریا نوروزیان، مهیار صداقت و امیر محمد نکونام با امتیاز 1742 در جایگاه پنجم قرار گرفت.

 

هندبال: شکست لحظه آخری مقابل کویت

تیم ملی هندبال ایران در اولین دیدارش از مرحله گروهی اصلی، مقابل کویت با دو اختلاف گل شکست خورد.

شکست هندبال ایران با نتیجه ۲۴ بر ۲۲ رقم خورد و حالا در مسابقه بعدی مقابل بحرین و سپس کره‌جنوبی محکوم به پیروزی هستیم. 

 

تنیس روی میز: پیشروی در جدول دوبل

در مرحله یک‌هشتم نهایی جدول دونفره تنیس روی میز مردان تیم برادران عالمیان موفق به شکست سه بر دو چین تایپه شدند و به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافتند.

تیم دو نفره مردان ایران شامل نیما و نوشاد عالمیان در بازی بعدی مقابل ژاپن قرار خواهند گرفت که در صورت پیروزی به مدال تاریخی دیگری خواهند رسید.

آسیایی هانگژو | زنده: مدال تاریخی ژیمناستیک پس از هشتاد سال / نقره ارزنده‌تر از طلا در پرش خرک با فدراسیون بدون رئیس! / حذف بوکسور ایران با صورت خونین

در ششمین روز بازی‌های آسیایی هانگژو، مرحله یک‌هشتم نهایی جدول انفرادی تنیس روی میز انفرادی مردان برگزار شد و دو نماینده ایران رقابت حساسی را داشتند.

امیرحسین هدایی موفق نشد از پس حریفش بربیاید و مقابل نفر هشتم رنکینگ جهان شکست خورد. هدایی با نتیجه چهار بر صفر مقابل بازیکن چین‌تایپه مغلوب شد و از بازی‌ها کنار رفت.

نوشاد عالمیان هم مقابل هاریموتو از ژاپن با نتیجه ۴ بر ۲ شکست خورد. نوشاد سه گیم اول را با کم دقتی و عجله واگذار کرد اما در گیم چهارم و پنجم توانست پیروز باشد. چیزی نمانده بود که بازی مساوی شود اما گیم ششم را هم در نهایت ۱۲ بر ۱۰ واگذار کرد و شانس گرفتن مدال را از دست داد. عالمیان در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا تاریخ‌سازی کرده بود و پس از نیم قرن به مدال برنز انفرادی رسید.

نتیجه به شرح زیر است:

مرحله یک‌هشتم نهایی جدول انفرادی

نوشاد عالمیان (رنکینگ ۵۳ جهان) ۲ - هاریموتو از ژاپن (رنکینگ ۴ جهان) ۴

امتیاز: ۹ - ۱۱، ۱۰ - ۱۲، ۸ - ۱۱، ۱۱ - ۵، ۱۲ - ۱۰ و ۱۰ - ۱۲

امیرحسین هدایی (رنکینگ ۱۳۰ جهان) صفر - یون لین از چین تایپه (رنکینگ ۸ جهان) ۴

امتیاز: ۶ - ۱۱، ۶ - ۱۱، ۲ - ۱۱، ۶ - ۱۱

 

بوکس: شریفی با صورت خونین باخت و حذف شد

طوفان شریفی در مبارزه نخست حریف اردنی خود، نایب قهرمان آسیا را شکست داد تا به این مرحله راه یابد و در مقابل حریف قدر قزاقی خود کار سختی در پیش داشت.

سالن بوکس استادیوم هانگژو بر خلاف روزهای گذشته، بسیار شلوغ و پرجمعیت بود و تماشاگران به شدت بوکسورهای چینی را تشویق می‌کردند که در مبارزه بین نماینده چین و ازبکستان بوکسور قزاقی و مربیانش نسبت به برنده اعلام کردن نماینده چین اعتراض داشتند.

آسیایی هانگژو | زنده: مدال تاریخی ژیمناستیک بعداز ۸۰سال / نقره ارزنده‌تر از طلا در پرش خرک با فدراسیون بدون رئیس! / حذف بوکسور ایران با صورت خونین

توفان شریفی در برابر رقیب قزاق در راند نخست بیشتر تمایل به کنترل حریف و سپس امتیازگیری داشت، اما توگامبای با تجربه‌تر از این حرف‌ها بود که در ثانیه ۶۰ با ضربه حریف شاهد پارگی بالای آبروی نماینده ایران بودیم و در ۴۷ ثانیه پایانی داور رای به قطع مبارزه و برد نماینده قزاقستان داد.

شاهین موسوی نماینده منهای ۸۰ کیلو گرم کشورمان برابر حریف تاجیکی در راند اول ۱۰بر۹ برنده شد.

نماینده تاجیکستان که از سرعت بیشتری برخوردار بود سعی داشت در راند دوم با کشاندن شاهین به گوشه رینگ از وی امتیاز بگیرد که در نهایت در راند دوم دو مبارزه پایاپای به کار خود خاتمه دادند تا راند سوم از حساسیت بیشتری برخوردار شود.

در راند سوم هم دو بوکسور مسابقه پایاپایی را با یکدیگر بنمایش گذاشتند تا در نهایت داوران رای به برد نماینده تاجیکستان دهند.

بدین ترتیب دانیال شه‌بخش، علی حبیبی‌نژاد، طوفان شریفی و موسوی حذف شدند و تنها رمضانپور از تیم ایران باقی مانده‌اند.

 

شطرنج: عبور از بنگلادش در جدال تیمی

تیم ملی شطرنج مردان ایران در جریان مرحله نخست بخش استاندارد بازی‌های آسیایی با ترکیب پرهام مقصودلو، بردیا دانشور، سیدمحمد امین طباطبایی، امیررضا پور آقا بالا و پویا ایدنی مقابل تیم بنگلادش به برتری ۲.۵ بر ۱.۵ دست یافت.

پیش از این شطرنج ایران در بخش سرعت بازی های آسیایی سه نماینده داشت، سیدمحمدامین طباطبایی در این بخش چهارم شد، مبینا علی‌نسب در رده چهارم ایستاد و پرهام مقصودلو که فقط تا پایان دور هفتم رقابت کرده بود در رده بیست‌وپنجم قرار گرفت. علت انصراف مقصودلو از این مسابقات کسالت و بروز مشکلات جسمانی بود.

آسیایی هانگژو | زنده: مدال تاریخی ژیمناستیک پس از ۸۰سال/ حذف بوکسور ایران با صورت خونین/ شکست در پینگ‌پنگ، تیراندازی و هندبال/ فوتبال با ۱۳بازیکن دوگام تا مدال

 

والیبال: پرواز پردردسر از هانگژو به برزیل

تیم ملی والیبال ایران که در بازی‌های آسیایی هانگژو عنوان قهرمانی را به دست آورد پس از اتمام پیکارها راهی برزیل شد و سرانجام پس از سفری تقریباً 60 ساعته بامداد امروز به وقت برزیل به ریو رسید.

موضوع مهمی که در سفر ملی پوشان به ریو رخ داد، نرسیدن چمدان پزشکی به برزیل است. کاروان والیبال ایران برای پیگیری این موضوع چند ساعت در فرودگاه معطل ماند، اما به نتیجه‌ای نرسید.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
بوکس خیلی وحشیانه است چه لزومی داره در ایران اسلامی انجام بشه؟
اینجاست که میگن مسئولین تو این مملکت نباشند مردم خودشون بهتر اداره میکنند مملکت رو
سلام. جای تشکر داره از ژیمناستیکارامون من خیلی جاها دیدم بدون رئیس افراد بهتر کار می کنند. برای نمونش میدان میوه وتره بار شهریار هر موقع شهرداری شهریار بدون شهردار است نیروی شهرداری بیشتر کار می کنند وپروژه تره بار به اتمام خودش نزدیکتر می شه ولی وقتی شهردار انتخاب شد یک دفعه کارها می خوابه.
هندبالیستهای ایران نمی توانستند دروازه خالی کویت را هم باز کنند ، مشکل اصلی تیم ایران نداشتن تاکتیک مناسب و عدم خود باوری است . در بازی با کویت ، گلر تیم چند بار بی جهت از دروازه بیرون آمد و گلهای مفت از کویت خورد
مدیران این مملکت نبودنشون نعمته
چینی های بوگندو استعمارگران آینده دنیا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم